9 tipp, ami meghosszabbítja autód életét
Gépjármű vásárlásakor a nagy öregek mindig azt mondják, hogy hosszútávra gondolkodjon az ember. Nem véletlenül mondják ezt, hiszen az autó maga egy olyan befektetés, amiből sosem látjuk viszont a befektetett pénzt, ha a későbbiekben értékesíteni szeretnénk. Ezért ha azt szeretnénk, hogy évek múltán ne nyomott áron tudjuk továbbadni, vagy még inkább szeretnénk, hogy hosszú-hosszú évekig bajtársunk legyen a bajban, akkor érdemes odafigyelni pár apróságra, ami az autó életét és állapotát képes megőrizni. Ezért most összegyűjtöttünk pár tippet, ami meghosszabbíthatja autónk életét.
Sosem árt egy mosás
Senki sem szeret koszos autóval utazgatni, ezért és ápolási célból is érdemes bizonyos időközönként lemosatni és kezelni autónkat a megfelelő anyagokkal. Egy ilyen fél-egy órás kezelést hosszútávon meghálál autónk.
Amellett, hogy a fényezés és a szín is tovább megőrzi a gyárihoz közeli állapotot, a rozsdásodástól is védheti az autó kasztniját. Főképp igaz ez a téli időszak végén, hiszen az alváz és egyéb üregekbe ragadt síkosságmentesítő só elősegíti a rozsdásodást, így érdemes minimum egyszer átöblítenünk tavasz közeledtével autónkat.
Gépi autómosás
Kényelmes és alapos módja a tisztításnak a gépi mosó, ez esetben figyeljünk rá. hogy mindig le kell szerelni vagy betolni az antennát, valamint a tetőcsomagtartót sem szabad fennhagyni. A legolcsóbb programok már 7-800 forinttól elérhetők. Nagyobb szennyeződésnél nem érdemes megspórolni az aktív habos tisztítást, és a forró viaszos ápolás is visszaadja a karosszéria csillogását.
Nem célszerű azonban rendszeresen gépi mosóba járni, mert a kefék idővel összekarcolják a fényezést és a sérült fényezés idővel lakkleváláshoz is vezethet, ami esztétikailag nem mutat szépen egy autón sem.
Kézi autómosás
Némileg drágább, de a kézi mosás sokkal kíméletesebb módja a tavaszi nagytakarításnak. Átlagosan már átlagosan 1200-1400 forinttól elérhető, sőt, néhol akár három számjegyű összeggel is találkozhatunk. Erre szakosodott helyeken többnyire feláras szolgáltatás a vegyszeres előmosás (5-700 forint), a viaszos kezelés (4-500 forint), a külső műanyagápolás (5-600 forint), a felni tisztítás és a gumiápolás.
Védjük autónk külsejét
A mai modern autónk egyik legnagyobb ellensége a rozsdásodás, mert a gyártók immáron szeretik lespórolni az alvázvédelmet. Emiatt a fiatalabb autók hamarabb is kezdenek rozsdásodni, főleg ha nem tisztítjuk és védjük a karosszéria egyes elemeit.
Az alvázvédelem a szakértők szerint hosszútávon lehet kifizetődő, ezért főleg fiatal, de már használt autónál érdemes lehet rákölteni, ha hosszútávon tervezünk az adott gépjárművel.
Nanotechnológiás bevonat
A karosszéria óvására manapság már egyre több helyen találkozhatunk az úgynevezett nanotechnológiás bevonattal. Ezt használhatjuk a karosszéria elemire, de a szélvédő és ablakok esetén is. Ez a szélvédőn vízlepergető hatású, valamint ennek köszönhetően könnyebb eltávolítani a szélvédőre tapadt bogarakat. A karosszérián akár többéves védelmet is nyújthat a bevonat az UV-sugarak fakító hatása, a korrózió, a karcok és a maró anyagok (például madárürülék) ellen. Ezen felül a kerekeken megakadályozza a fékpor beégését, sőt mi több az utastérben is alkalmazható a nanotechnológiás védelem, amely védi a kárpitot a foltoktól.
Gondoskodjuk a belsőről is
Amennyiben a külső ápolására időt és pénzt költünk, akkor ne legyünk restek a belső térre is némi időt szánni. Itt főleg a műanyagok ápolás lehet fontos, hiszen a napfény és a por együtt az idő teltével komoly nyomot tud hagyni. A porszemcsék megülnek a kis mélyedésekben, míg a napfény és a magas hőmérséklet kifakítja a műszerfal érintett részeit.
Figyeljük a gumikat
A figyelmes autós, minden indulás előtt megvizsgálja a gumik állapotát, ezt a pár percet nem érdemes elhagyni. Nézzük meg a kerekek nyomását is, és ha szükséges, benzinkúton fújjuk fel a gumikat. Lapos kerékkel közlekedni balesetveszélyes is lehet, ráadásul több benzint fogyaszt így az autó. Arra is figyeljünk, hogy ha túl kemények a gumik, akkor romolhat a jármű stabilitása és úttartása, ami szintén nem biztonságos.
Ügyeljünk az olajra
Az olajcsere és az olajszint folyamatos figyelése olyasmi, amit minden jogosítványt szerző fejébe belevernek az oktatások során. Ez nem véletlen, hiszen az olaj felel a motor szükséges kenéséhez, így anélkül rövid időn belül tönkre mehet az autó. Emellett nem érdemes spórolni sem a vásárolt olajon, hiszen „olcsó húsnak, híg a leve” alapon lehet nem biztosítja egy olcsóbb termék a megfelelő kenést.
Éppen ezért mindig figyeljünk az olajcsere intervallumok betartására, és ahogy említettük a megfelelő minőségű olaj beszerzéséről is.
Kerüljük a félretankolást
Senkiben sem merül fel, hogy esetleg rossz üzemanyagot tankolna autójába, de saját, vagy rajtunk kívül eső okokból bármikor megeshet, hogy az autó tankjába a rossz üzemanyag típus kerül. Egy ilyen tévedés könnyen a motor halálát is okozhatja, főleg, ha későn vesszük észre. Az időben észrevett félretankolás azonban könnyedén orvosolható. A tévedésből befecskendezett üzemanyagot egyszerűen csak le kell szívni erre szolgáló felszereléssel. Ilyen esetben érdemes erre szakosodott szakembert hívni, akkor rövid időn belül orvosolhatja is a problémát.
Kíméljük a motort
A motor autónk szíve-lelke, ahogy a mi szívünk, úgy az övé sem szereti ha állandóan szélsőséges helyzetekben kell dolgoznia. Ezért ügyeljünk arra, hogy a közlekedési helyzethez igazodva használjuk a megfelelő fordulatszámon működtetve.
Indításkor főleg a téli hidegben, ne túráztassuk, hagyjuk, hogy szép lassan felmelegedjen. Ez a megfelelő kenési hatásfok miatt is hasznos lehet.
A túráztatás többnyire nem tesz jót, hiszen ilyenkor némileg túlfeszített üzemben működik a motor, ami szintén káros lehet a motortérre. Dízel autóknál azonban a lerakódások „felszakítás” miatt bizonyos időközönként érdemes „kikokszolni” a motort, úgy hogy alacsonyabb (3-4) fokozatban pörgetjük a motort, ha van lehetőségünk egy kevésbé forgalmas útszakaszon.
Ne gyilkoljuk a turbót
A turbó használata manapság már dízel és benzin motorokban is elterjedt. Gyakori tévhit, hogy a turbós motorok esetén gyakoribban a meghibásodások, mint a szívómotoros változatoknál. Amennyiben odafigyelünk arra, hogy megfelelő módon használjuk turbós motorunkat, akkor ugyanolyan megbízhatóan működhet, mint a turbó nélküli társaik.
A megfelelően gondozott turbómotorral, nem lehet probléma hosszú távon sem. Fontos, hogy megfelelő időközönként jó minőségű olajt töltsünk a motorba, és hogy dinamikus autózás után adjunk időt a turbó lehűlésére. Ilyenkor minimum fél percig érdemes járatni a motort leállítás előtt, és persze arról sem szabad elfeledkezni, hogy hidegen nem szabad pörgetni őket. Helytelen használattal azonban néhány ezer kilométer alatt tönkre lehet tenni egy ilyen típusú motort, ezért kiemelten fontos az odafigyelés.
Ne essünk kétségbe
Amennyiben azonban a legnagyobb odafigyelés mellett is megtörténne a baj, természetesen akkor sincs veszve semmi. Ha útközben ér valakit valamilyen technikai probléma legyen szó motorhibáról, balesetről, vagy egy egyszerű félretankolásról, akkor is van megoldás. Autómentők országosan mindenhol segítenek, ha baj van. Ha budapesti autómentésről van szó, akkor arra is van megoldás!