Mennyibe kerül egy öregebb motor fenntartása?
Sokak szerint a régi motorkerékpároknak egy része az udvarokban, garázsokban hever talán kidobásra ítélve. Pedig évtizedekkel ezelőtt nagyon boldogok voltak azok, akik végre a tulajdonukban tudhattak egy Danubiát vagy egy Pannóniát. Vannak azonban olyan emberek, akiknek kedvenc tevékenységük ezeknek a motorkerékpároknak a felújítása és újra a forgalomba helyezése. Hangulatuk és kivitelük az igazi retro életérzést hozza a koruk miatt még rájuk emlékezőknek.
Ebben a cikkben erről számolunk be részletesebben, illetve írunk arról, hogy az alkatrészek webáruházból motorhoz valóban könnyedén beszerezhetőek-e.
Mit érdemes tudni a régebbi típusú motorokról?
Manapság nagy divat a motorok rendbetétele. A felújítást természetesen rá lehet bízni egy szakemberre, azonban ezeket a régi motorokat inkább saját kezűleg szokták feljavítani. Abban az esetben, ha minden alkatrész pótolható és jó helyre kerülnek rövid időn belül újra róhatja az utakat a gépünk. Egy új fényezéssel még a hangulata is más lesz a tulajdonosának.
Mennyi lesz a fenntartási költsége ha már működő képessé vált a motor?
Ez nem jelenthető ki általánosan, hiszen a motor minden alkatrésze nem igényel folyamatos törődést, de mint a személygépkocsinál, a motorkerékpárnak is vannak olyan alkatrészei és használatához nélkülözhetetlen kiegészítői, amelyeket folyamatosan pótolni vagy cserélni kell. Ilyen például az izzók ellenőrzése, ha szükséges azonnali cseréje, hűtőfolyadék, fékfolyadék, motorolaj folyamatos pótlása, az esetlegesen elhasználódott gyertya cseréje.
A motorkerékpár láncokat időnként tisztítani és kenni illik a biztos működés és a lánc szakadásának elkerülése érdekében. A motor láncot viszonylag gyakran kell cserélni és a feszességét folyamatosan ellenőrizni szükséges. Ugyanígy a féktárcsa tisztítása is elkerülhetetlen. Ezekhez a tisztítási és kenési munkálatokhoz természetesen szükség van tisztítószerekre és olajokra, amelyeknek költségei, akárcsak az alkatrészek esetében, úgy itt is növelik a motor fenntartási költségeit.
Akárcsak az autóknál, a motoroknál is figyelemmel kell kísérni és cserélni kell a gumiabroncsokat, ha azok nem a megfelelő kopottságúak. A fékbetéteket szintén időszakonként cserélni kell, mint ahogy a légszűrők tisztaságának ellenőrzése is elengedhetetlen, ha biztonságosan akarunk motorozni.
Mire lehet még szükség az üzembentartáshoz?
Az akkumulátor megfelelő feltöltöttségére, és két évenkénti cseréjére. Télen különösen figyelni kell rá, amikor viszonylag keveset használják és a generátor ilyenkor nem tölti az akkumulátort. Havi egyszeri pár perces beindítással meg tudjuk tartani az akksi működőképességét.
Nem a motor működéséhez szükséges ugyan, de egy jó sisak és szél- és vízálló ruha nélkül elképzelhetetlen a motorozás. A kötelező biztosítás, amit a motorkerékpár után kell fizetni szintén a fenntartási költség része.
A kisebb és nagyobb alkatrészek szerencsére a legtöbb webáruházból könnyedén és pillanatok alatt beszerezhetőek. Nem muszáj tehát végigjárni az egész várost egy-egy apróságért.
Összegezve
Elmondható, hogy az idő múlásával egyre kevesebb régi motorkerékpár jár már az utakon, de ha sikerül felújítani a kétkerekűt, a fenntartási költsége jóval kevesebb lesz majd, mint egy személyautóé és ugyanarra a célra használható mint egy autó. Természetesen az életérzés, amit egy motorkerékpár nyújt nem összehasonlítható egy személygépkocsi által nyújtottal.
Praktikus ötletek kategóriái: